dieselschandaal

Drie jaar cel geëist tegen oud-medewerker Volkswagen voor rol dieselschandaal

Lotte RooijendijkAlgemeen, Feature, Fraude, Internationaal, Nieuws

Amsterdam, 21 augustus 2017 – Aanklagers in de Verenigde Staten hebben drie jaar cel geëist tegen een voormalig medewerker van Volkswagen voor zijn rol in het dieselschandaal. De oud-medewerker, een techneut, is een van de acht voormalig medewerkers van Volkswagen en Audi die in de Verenigde Staten zijn aangeklaagd. Volgens de aanklagers wist de techneut van de fraude maar verzuimde hij zijn verantwoordelijkheid te nemen. Eerder bekende hij schuldig te zijn en op 25 augustus doet de rechter uitspraak in de zaak. 

Een voormalig medewerker van Volkswagen moet mogelijk voor jaren de gevangenis in voor zijn rol in het dieselschandaal bij de Duitse automaker. Aanklagers in de Verenigde Staten hebben drie jaar cel geëist tegen de techneut, één van de acht voormalig medewerkers van Volkswagen en Audi die in de Verenigde Staten is aangeklaagd.

Volkswagen verloor morele kompas voor marktaandeel en winst

Volgens de aanklagers wist de techneut van de fraude, maar verzuimde hij zijn verantwoordelijkheid te nemen. In september 2016 bekende de techneut schuld voor samenzwering om Amerikaanse klanten en toezichthouders te bedriegen. De minister van justitie zei vrijdag dat hoewel hij niet de mastermind achter de fraude van Volkswagen was, hij een belangrijke deelnemer van de frauduleuze gebeurtenissen was. Vanwege zijn medewerking aan het onderzoek is tegen hem niet de maximale straf van vijf jaar geëist. Volgens de aanklager heeft de techneut die meer dan dertig jaar bij Volkswagen heeft gewerkt, een inkijkje gegeven in hoe het bedrijf “het morele kompas verloor in een zoektocht naar marktaandeel en bedrijfswinst”.

Volkswagen in opspraak voor dieselschandaal

In september 2015 raakte Volkswagen in opspraak toen bleek dat het jarenlang had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen dieselwagens. De auto’s waren voorzien van software waardoor ze in laboratoriumtests veel schoner leken dan ze in het dagelijks gebruik op de weg zijn. Volkswagen heeft toegegeven dat het fraude heeft gepleegd met tests van de uitstoot bij ongeveer 11 miljoen dieselvoertuigen wereldwijd. Het schandaal heeft de Duitse autofabrikant inmiddels al zo’n 25 miljard dollar (21,2 miljard euro) gekost.

In januari dit jaar ging Volkswagen akkoord met een schikking van €4,1 miljard aan de Amerikaanse autoriteiten om verdere vervolging vanwege het dieselschandaal in de VS te ontlopen. De Duitse autobouwer erkent schuld aan samenzwering, tegenwerking van de rechtsgang en schending van de Amerikaanse milieuwetten. Een deel van de schikking, €2,6 miljard betaalde Volkswagen aan strafrechtelijke sancties voor de verkoop van 590.000 dieselauto’s met sjoemelsoftware in de Verenigde Staten. De overige €1,5 miljard gaan verloren aan civiele sancties voor overtredingen bij de invoer en douanefraude.

Samenzwering, bedrog en overtreding Clean Air Act

Het akkoord vrijwaart Volkswagen van strafvervolging maar dat geldt niet voor individuele managers betrokken in het dieselschandaal. Eerder kondigden Amerikaanse openbare aanklagers al aan tegen acht voormalig medewerkers van Volkswagen en Audi een strafzaak te beginnen. Één van hen is Oliver Schmidt, een voormalig bestuurder bij Volkswagen, die eerder deze maand ook schuld bekende in een andere zaak over het dieselschandaal. Schmidt loopt het risico zeven jaar de gevangenis in te moeten en een boete van €340.000 te moeten betalen. In totaal zijn acht huidige en voormalige Volkswagen-managers aangeklaagd in de Verenigde Staten.

De acht aangeklaagden worden belast met samenzwering om de Verenigde Staten te bedriegen, met bedrog van de Amerikaanse klanten van VW en met het overtreden van de Clean Air Act. De aanklachten luiden dat ze valse verklaringen aan toezichthouders en de markt hebben afgegeven over het vermogen van VW’s zogenaamde “schone dieselauto’s” om zo te kunnen voldoen aan de Amerikaanse emissienormen. Het Duitse autobedrijf ging akkoord om samen te werken met de opsporing en vervolging van personen die verantwoordelijk zijn voor het frauderen met emissie.

Zaak Volkswagen geeft signaal af

“De pogingen van Volkswagen om onder de regels voor uitstoot van uitlaatgassen uit te komen, en valselijk goedgekeurde auto’s in het land te importeren, is een flagrante schending van onze wetten op het gebied van milieu, consumentenbescherming en financiële regels”, aldus voormalig minister van Justitie Loretta Lynch (onder de regering van Barack Obama). Volgens Lynch moet deze zaak het signaal afgeven dat de Verenigde Staten bedrijven en hun bestuurders ter verantwoording roepen voor misdadige praktijken.

Men mag nooit in de veronderstelling zijn dat iemands criminele activiteiten ongestraft blijven enkel omdat deze werden gepleegd in opdracht van een bedrijf. Het feit dat acht individuen strafrechtelijk worden vervolgd in het dieselschandaal, legt de nadruk op de verantwoording van het individu en kan toekomstig wangedrag afschrikken.