Hoofddorp, 25 november 2015 – The Wall Street Journal heeft vandaag gemeld dat Sony stopt met de sponsoring van de Wereldvoetbalbond FIFA. De krant schrijft dat het bedrijf bezorgd is voor negatieve publiciteit die het gevolg zou zijn van de commotie rondom het frauderapport van Michael Garcia. Volgens sommige experts heeft het ook te maken met de herstructurering van het moeizaam lopende bedrijf. Sony betaalde jaarlijks 28.1 miljoen euro sponsoring aan de FIFA. Sony reageert zelf niet op het nieuws van de Amerikaanse krant.
De FIFA heeft zes grote partners: Coca Cola, Adidas, Hyundai, VISA, Fly Emirates en Sony. Eerder al heeft Fly Emirates aangekondigd dat het stopt met de sponsoring van de FIFA. De andere vier sponsors lijken hun verband met de FIFA voort te zetten, hoewel ook Coca Cola eerder al pleitte voor meer transparantie bij de FIFA. Op dit moment zijn er grofweg twee analyses te maken over de gevolgen van de actie van Sony.
Geruchten dat opvolgers van zowel Sony als Fly Emirates al in de wachtrij staan voeden de gedachte dat er weinig zal veranderen bij de FIFA. Der Spiegel vermeldt al dat Samsung en Qatar Airways het stokje graag overnemen. De gedachte van de sponsoren is dat hen niets wordt verweten als de FIFA iets fout doet, zoals spotmarketingdeskundige Marcel Beerthuizen opmerkt bij NOS. Beerthuizen verwacht wel dat de FIFA transparanter wordt na de kritiek op het Garcia rapport, maar gebrek aan sponsoren zullen ze niet hebben, omdat voetbal nu eenmaal een sterk marketingmiddel is.
Sportmarketeer Bob van Oosterhout laat NOS juist weten dat dit wel een goed signaal is. Sport is een goed marketingmiddel door de positieve associatie met waarden. Als dit ondermijnd wordt door aanhoudende berichten van corruptie en fraude, is dit een goede reden voor grote bedrijven om te stoppen met de sponsoring. Van Oosterhout verwacht zelf niet dat het wegvallen van Sony voor een cultuuromslag zorgt bij de FIFA, maar het geeft wel een goed signaal af.
Welke van de twee analyses dichter bij de waarheid zit zal de toekomst moeten uitwijzen. De gedachte dat sponsoren niet aangekeken worden voor het gedrag van de gesponsorde lijkt in deze tijd van bewustwording misplaatst. Individuen zijn juist steeds meer betrokken bij de producten en bedrijven waar ze geld aan uitgeven. Vooralsnog kan gesteld worden dat het positief is dat het wegvallen van een sponsor van de FIFA in het licht gezien wordt van het Garcia rapport. Hieruit blijkt dat de media-aandacht voor de dubieuze toestanden bij de Wereldvoetbalbond onverminderd groot blijft.