Hoofddorp, 1 december 2014 – Coca Cola heeft aangekondigd dat het bezorgd is over de manier waarop de FIFA omgaat met het onderzoek naar beschuldigingen van corruptie bij de toewijzingen van het WK in 2018 en 2022 die gewonnen werden door Rusland en Qatar. Tot nu toe is alleen een samenvatting van het interne onderzoek naar de beschuldigingen publiek gemaakt. Micheal Garcia, het hoofd van de ethische commissie van de FIFA en de onderzoeker van het rapport, heeft zich gedistantieerd van de samenvatting omdat het volgens hem een verkeerd beeld geeft van zijn onderzoek.
Een vertegenwoordiger van Coca Cola zei het volgende: ‘Alles wat afleidt van de missie en de idealen van het FIFA Wereldkampioenschap is een zorg voor ons. De huidige conflicterende perspectieven over het onderzoek zijn teleurstellend. Onze verwachting is dat dit snel opgelost zal worden in een transparante en efficiënte manier.’ Hierbij laat de vertegenwoordiger duidelijk merken dat de waarden die normaliter uitgedragen moeten worden door de sport op dit moment worden ondermijnd door het weinig transparante beleid van de FIFA. Het publiek maken van het voltallig rapport kan helpen om de structurele reputatieschade waar de FIFA mee kampt te verminderen.
Coca Cola is een van de zes grote sponsoren van FIFA. De huidige deal van Coca Cola met FIFA is $ 475 miljoen waard. McDonald’s en Adidas hebben ook hun zorgen geuit over de corruptie beschuldigingen. Eerder werd al bekend dat er ernstige twijfels zijn of Sony doorgaat met het sponsoren van de FIFA. Vliegtuigmaatschappij Emirates heeft vorige maand officieel aangekondigd dat het stopt met het steunen van de FIFA. Van de zes grote sponsoren heeft alleen Hyundai nog niet kritisch gereageerd op de situatie rondom de corruptiebeschuldigingen. Het valt nog te bezien hoe de FIFA hier mee omgaat. Wel is duidelijk dat de sponsoren in groeiende mate druk uitoefenen op de FIFA.