Amsterdam, 13 juni 2015 – De EU Office van Transparency International heeft op 24 juni jl. een nieuw lobby monitoring instrument gelanceerd op www.integritywatch.eu. Dit is een aanvulling op de External Activity Indicator (EAI), waarover TI-NL al eerder heeft gepubliceerd. De analyse van deze lobby monitoring laat zien dat gesprekken tussen hoog geplaatste functionarissen van de Europese Commissie en lobbyisten worden gedomineerd door het bedrijfsleven en dat er significantie verschillen zijn tussen de rol van lobbyisten binnen de verschillende portefeuilles van de Europese Commissie.
75% van de lobby gesprekken zijn met vertegenwoordigers van bedrijven
De analyse van 4.318 lobbygesprekken, die door de hoogst geplaatste Europese Commissie functionarissen zijn geregistreerd tussen december 2014 en juni 2015, laat zien dat 75% van die gesprekken met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven gevoerd worden. Ter vergelijking waren 18% van deze gesprekken met vertegenwoordigers van NGO’s, 4% met denktanks en 2% met de lokale autoriteiten.
Van de 7.821 organisaties die momenteel in de EU Transparency Register – het register waar de lobbyisten in Brussel staan geregistreerd – streven 4.879 organisaties naar het beïnvloeden van politieke besluiten van de Europese Unie voor zakelijke belangen. Google, General Electric en Airbus zijn de meest actieve lobbyisten voor hun zakelijke belangen in de EU met 25 tot 29 gesprekken in voornoemde periode. Google en General Electric staan ook in de top 10 wat betreft hun EU lobby budget, respectievelijk 3,5 miljoen en 3,25 miljoen euro. Deze lijst wordt aangevoerd door Microsoft, Shell en Exxon Mobil die allen een EU lobby budget van 4,5 miljoen euro hebben.
Daniel Freund van Transparency International EU concludeert uit de analyse dat “The evidence of the last six months suggests there is a strong link between the amount of money you spend and the number of meetings you get”. Daarnaast stelt hij dat “Those organisations with the biggest lobby budgets get a lot of access, particularly on the financial, digital and energy portfolios”.
Significant meer lobby bij bepaalde portefeuilles
Er zijn significante verschillen in Europese portefeuilles waarbij veel gelobbyd wordt en portefeuilles die veel minder aandacht krijgen van lobbyisten. Portefeuilles waarbij veel gelobbyd wordt zijn (1) Klimaatactie en Energie met 487 gesprekken, (2) Banen, Groei, Investeringen en Concurrentievermogen met 398 gesprekken, (3) Digitale Economie en Maatschappij met 366 gesprekken en (4) Financiële Stabiliteit, Financiële Diensten en Kapitaalmarkten met 295 gesprekken. Bij de laatste drie portefeuilles is de dominantie van lobbyisten die het bedrijfsleven vertegenwoordigen duidelijk zichtbaar.
Portefeuilles die de minste aandacht krijgen van lobbyisten zijn (1) regionaal beleid met 15 gesprekken, (2) begroting en administratie met 19 gesprekken, (3) Migratie, Binnenlandse Zaken en Burgerschap met 27 gesprekken en (4) Humanitaire Hulp en Crisismanagement ook met 27 gesprekken.
EU Lobby Transparantie
Naast de hierboven weergegeven resultaten toont de analyse aan dat de nieuwe transparantie maatregelen van de Europese Commissie maar 1% van de hoogst geplaatste functionarissen van de Europese Commissie en maar 20% van de lobby organisaties omvatten. Ook stelt de analyse dat de kwaliteit van het lobbyregister ondermaats is, omdat veel lobby organisaties niet zijn opgenomen in het register.
Tot slot geeft de EU Office van Transparency International aanbevelingen om de EU Lobby Transparency te verbeteren. De eerste aanbeveling aan de Europese Commissie is om de registratie van lobby organisaties bij het EU Transparency Register verplicht te stellen. De tweede aanbeveling luidt het introduceren van een zogenaamde footprint van EU-besluitvorming en EU-wetgeving, waarin de invloed van lobbyisten op besluiten en wetgeving zichtbaar is.
– Lees het volledige persbericht hier.
– Download alle resultaten van de analyse hier.