Amsterdam, 1 oktober 2015 – Naar aanleiding van het schandaal van Volkswagen legt Hans van Baalen twee nevenfuncties in de auto-industrie neer, zo bericht Eén Vandaag in de uitzending van 30 september. De voorman van VVD in Brussel werd betaald voor zijn ‘bijbaantjes’ in de Raad van Commissarissen van Mercedes Benz Nederland en als adviseur bij belangenvereniging van autofabrikanten RAI.
Al uit het onderzoek van TI-EU (Integrity Watch) van vorig jaar, bleek dat Hans van Baalen niet de enige is: ruim de helft van alle Europarlementariërs heeft een of meer betaalde bijbaantjes. Zij verdienen daar tussen de € 5,8 en 18 miljoen extra mee. Neutrale posities binnen het parlement kunnen daardoor gevaar lopen.
Bas Eickhout, Europarlementariër namens GroenLinks, vindt het in het algemeen niet handig dat politici betaald worden buiten hun functie als politicus. Hij stipt aan dat het nú misschien de auto-industrie is die in slecht daglicht is gesteld, maar volgende week kan het een andere industrie zijn. Erik Wesselius van het Corporate Europe Observatory, legt uit dat Europarlementariërs goed betaald worden en geen lobbyist zouden moeten zijn.
Van Baalen zelf meldt op zijn website: “Van Baalen wil een volledig vrije hand houden. Hij legt daarom per direct zijn functie als onafhankelijk lid van de Raad van Commissarissen van Mercedes Benz Nederland (namens de ondernemingsraad) neer. Tevens trekt hij zich direct terug uit de Adviesraad van de RAI-vereniging.”
Overigens meent hij geen lobby-activiteiten te hebben ontplooid, aldus zijn website, omdat de functies een intern karakter hadden. Opmerkelijk is in dat opzicht dat hij wel een opiniestuk in de Volkskrant schreef, waarin hij opkwam voor de belangen van de autobranche. TI-NL bestempelt dit soort activiteiten wel degelijk als lobbyen.
De uitzending van Één Vandaag is hier te bekijken.
Lees eerdere berichten over de Integrity Watch van TI-EU via deze link.