Taylor verwacht dat deze getuigen – wanneer onder ede en de wettelijke verplichting om de waarheid te vertellen worden gehoord over het vermeende plegen van meineed – het corruptieschandaal bij SBM dat Taylor aankaartte, zullen bevestigen. De hoorzittingen zijn open voor het publiek en de pers.
Megaschikking SBM Offshore
In 2014 kwam SBM Offshore een megaschikking van 240 miljoen dollar overeen met het OM, vanwege ongeoorloofde betalingen aan handelsagenten en buitenlandse overheidsfunctionarissen in Equatoriaal Guinee, Angola en Brazilië in de periode van 2007 tot en met 2011. Die betalingen leverden volgens het OM ambtelijke en niet-ambtelijke omkoping alsmede valsheid in geschrifte op. Volgens Taylor ging dit niet om incidenten, maar was er binnen het bedrijf sprake van systematische corruptie. Door de schikking zijn volgens hem deze feiten nooit boven water gekomen.
SBM Offshore beschuldigde Taylor van chantage: hij zou in ruil voor een substantieel bedrag zijn mond gehouden hebben over de corruptie kwestie. Taylor ontkent dit: volgens hem betrof dit enkel een heronderhandeling van de ontslagregeling die hem door SBM was geboden. In een rechtszaak eist SBM een rectificatie van de beschuldigingen van Taylor via een paginagrote advertentie in de Financial Times en een schadevergoeding van 500.000 euro. Tot slot vraagt SBM de rechtbank te beslissen dat Taylor op last van een dwangsom nooit meer over SBM Offshore zal mogen praten.
De procedure tegen Jonathan Taylor is ingesteld omdat hij publiekelijk heeft verklaard dat: i) SBM tussen 2005 en 2011 meer dan 250 miljoen dollar aan omkoopgelden heeft betaald in verschillende landen; (ii) SBM de interne onderzoeken naar dergelijke betalingen heeft gebruikt om criminele activiteiten te verhullen; (iii) SBM de markt heeft misleidt.
Hierbij bevestig ik dat de uitspraken die ik over SBM publiekelijk heb gemaakt, geen laster zijn, maar waarheid zijn en blijven, aldus Taylor in een persverklaring.
EU-brede klokkenluidersbescherming
De LuxLeaks en de Panama Papers laten zien dat klokkenluiders een belangrijke rol spelen in het aankaarten van misstanden. Volgens Eurocommissaris Margrethe Vestager is minstens 14 procent van de opgespoorde fraudegevallen te danken aan klokkenluiders. Toch lijkt hun positie in Europa te verslechteren onder andere door strengere Europese wetten om bedrijfsgeheimen te beschermen. De EU-regelgeving op dit terrein is – zoals de Europese Commissie ook heeft geconstateerd – beperkt en gefragmenteerd. De bescherming van klokkenluiders is met name afhankelijk van de nationale wet- en regelgeving. Om klokkenluiders in Europa te beschermen schreven de Groenen, onder leiding van Dennis de Jong, in het Europees Parlement een ontwerprichtlijn.
De Europese Commissie voert momenteel een publieke consultatie over de noodzaak van EU-brede klokkenluidersbescherming en de ontwerprichtlijn. Transparency International heeft haar standpunten ingediend bij de Europese Commissie, welke u hier kunt lezen.
Ook was Transparency International Nederland afgelopen weekend aanwezig bij de European Anti-Corruption Youth Conference (EACYC) on Whistleblower Protection, waar jonge experts vanuit heel Europa bij elkaar zijn gekomen om invloed uit te oefenen op het lopende wetgevingsproces voor EU-wijde klokkenluidersbescherming met behulp van een officiële verklaring aan de Europese Commissie en een campagne om de positie van klokkenluiders in te verbeteren.
Als u ook wilt bijdragen aan een betere bescherming van klokkenluiders, dan kunt u hier de publieke consultatie invullen tot 29 mei 2017 of de petitie ondertekenen.