Amsterdam, 18 september 2017 – De politie heeft vorige week in de Rotterdamse haven opnieuw een man aangehouden die wordt verdacht van corruptie en betrokkenheid bij grootschalige cocaïnehandel. Dat is al de derde persoon met een sleutelpositie die dit jaar in de haven werd gearresteerd op verdenking van betrokkenheid in drugshandel. Het onderzoek naar het nieuwe lek loopt al enkele maanden en zou vanwege zijn functie informatie hebben over de locatie van containers met drugs. Tijdens de inval van de politie werd de verdachte op heterdaad betrapt terwijl hij bezig was met een container waar 363 kilo cocaïne in bleek te zitten.
De inval van de politie vorige week woensdag was zo gepland dat de man op heterdaad kon worden betrapt. Toen de 43-jarige man werd aangehouden bleek hij vanachter zijn computer bezig met een container waarin 363 kilo cocaïne in gevonden werd. De man wordt ervan verdacht containers zo te hebben geplaatst dat drugssmokkelaars er gemakkelijk bij konden komen.
Arrestatie van de verdachte
De arrestatie volgde op een maandenlang onderzoek, nadat op de terminal een opengeknipte container was gevonden. Het vermoeden rees dat daar drugs in hadden gezeten en dat iemand van het bedrijf de laadkist voor de zogenaamde uithalers gunstig had neergezet. Het onderzoek leidde naar de bewuste verdachte.
In de woning van de verdachte zijn geld en spullen in beslag genomen. De hoeveelheid aan contanten is niet bekendgemaakt. Na de arrestatie heeft de politie gesprekken gevoerd met collega’s van de man die wordt verdacht van corruptie en betrokkenheid bij drugsinvoer en er wordt onderzocht of er ook andere verdachten zijn. De verdachte is vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris op verdenking van corruptie en betrokkenheid bij drugsinvoer. Die besliste dat de man veertien dagen langer vast blijft zitten.
Ernstige lekken Rotterdamse haven
Keer op keer duiken ernstige lekken op in de haven van Rotterdam. De douane van de Rotterdamse haven kwam al eerder in opspraak toen bekend werd dat meerdere medewerkers betrokken waren bij grote corruptieschandalen. Begin juli dit jaar werd Gerrit G. veroordeeld tot veertien jaar cel nadat hij schuldig werd bevonden aan corruptie en actief zou hebben bijgedragen aan het binnen smokkelen van grote hoeveelheden cocaïne, gedurende een lange periode. Tegenover deze bijdrage zou een compensatie staan van 7,5% van de straatwaarde van hetgeen hij binnenliet. In mei 2017 werd een ladingsinspecteur gearresteerd op verdenking van smokkel van bijna 200 kilo cocaïne.
Daarnaast zijn er enkele tientallen ‘uithalers’ gearresteerd: drugssmokkelaars die, soms met vervalste toegangspassen, het terrein op sluipen om cocaïne uit containers te halen. Vooral havenmedewerkers die invloed hebben op het plaatsen van containers of weten waar ze staan, zijn gewild bij criminelen. Die betalen tien- tot honderdduizenden euro’s voor informatie.
Integriteit Rotterdamse haven in het gedrang
De Rotterdamse haven neemt een belangrijke positie in binnen het internationale drugsnetwerk. Uit onderzoek van Europol blijkt dat Nederland hét drugsdoorvoer- en productie land van Europa zou zijn. Jaarlijks wordt er ongeveer 450 miljoen ton aan goederen vervoerd via de Rotterdamse haven. Hieronder bevinden zich naar schatting duizenden kilo’s drugs die via Rotterdam naar de rest van Europa vervoerd worden. Door de kernpositie van Rotterdam als ingang naar Europa voor vele criminele organisaties, is de haven vatbaar voor allerhande corrupte praktijken.
De georganiseerde criminaliteit is beter georganiseerd dan de politie, zei de voorzitter van de Nederlandse Politiebond eerder.
Er zou volgens een havenmedewerker sprake zijn van ernstige onderbezetting in het havengebied. Eerder vertelde de medewerker bij EenVandaag dat het team dat het havengebied gewapend bewaakt en controleert, meerdere keren per maand ‘uithalers, criminelen die het terrein opkomen om cocaïne uit containers te halen, van het havengebied haalt. Het havengebied is te groot om te bewaken met het beperkte personeel van zeven bewakers. “We doen het hele havengebied met z’n zevenen, puur in de nacht. Een gebied van meer dan 50 kilometer lang, aan de noordzijde en aan de zuidzijde van de Maas. Dat is niet te doen”, aldus de havenbewaker. Ook de NPB-voorzitter en de Kamerleden bevestigen dat het haventerrein onderbezet is.
Naast de onderbezetting in het havengebied is ook de autoriteit een probleem volgens het havenpersoneel. Het havenpersoneel zou geen autoriteit krijgen om effectief op te kunnen treden tegen criminelen. De uithalers zouden steeds roekelozer te werk gaan door met hoge snelheid over het haventerrein te rijden en wagens te rammen. Echter mag de douane er niet met dezelfde vaart achteraan. “We moeten ons van de bazen aan de verkeersregels houden. We mogen niet te hard rijden, niet door rood, niet over de fietspaden. We moeten ons houden aan de wet RVV. We hebben geen ontheffing, zoals de politie wel heeft. Ook al betekent dit dat we boeven moeten laten lopen. Die houden zich natuurlijk niet aan de verkeersregels. Er is zelfs gedreigd door de baas: als je de regels overtreedt, heb je een probleem”, aldus een havenbeambte.
Noodzaak tot anti-corruptie maatregelen
Er zijn al langer plannen voor het plaatsen van honderden camera’s in het Rotterdamse havengebied omwille van de veiligheid van havenmedewerkers en tegen de drugssmokkel. Het project liep ernstige vertraging op vanwege discussie tussen verschillende partijen over de kosten. De Kamer eiste twee weken geleden opheldering en het havenbedrijf liet vorige week weten dat de partijen er eindelijk uit zijn en binnen enkele weken een convenant zullen tekenen.
Maar er is meer nodig om de integriteit te verhogen in de haven. Er zou grootschalig onderzoek naar corruptie moeten worden ingesteld, opsporing moet worden uitgebreid, de informatie moet op orde worden gebracht en er moeten garanties komen voor een betere bestrijding van georganiseerde misdaad, zoals ondermijning.
Het is voor de douane in ieder geval van cruciaal belang te werken aan het verbeteren van de integriteit van het douanepersoneel. Door de positie van Nederland als hét drugsdoorvoer- en productieland van Europa is de haven van Rotterdam, een van de grootste overslagpunten ter wereld en de grootste haven van Europa, een zeer kwetsbare in- en uitgang voor corrupte praktijken. Uit de grootschalige drugssmokkel en wijdverbreide corruptie in de Rotterdamse haven blijkt wel dat mensen werkzaam in de haven de zwakke schakel zijn, iets waar criminelen dankbaar gebruik van maken. De meest recente corruptiezaken rondom de drie havenmedewerkers bevestigen dit. Al is de beveiliging en opsporing nog zo gedegen, omkoping en corruptie geven criminelen een ingang en een uitgang op het haventerrein.