Amsterdam, 15 januari 2018 – Nederlands containerbedrijf MOL Europe heeft een schikking getroffen met het Openbaar Ministerie (OM) vanwege niet-ambtelijke corruptie en valsheid in geschrift. Uit onderzoek van het OM blijkt dat MOL Europe betrokken was bij het betalen van steekpenningen aan werknemers van bedrijven in de West-Afrikaanse landen Ghana en Ivoorkust. Het bedrijf uit het Zuid-Hollandse Poortugaal (nabij Rotterdam) vrijwaart zich voor vervolging door te schikken voor bijna één miljoen euro (€832.169).
Volgens het OM was het containerbedrijf MOL Europe betrokken bij het betalen van steekpenningen aan werknemers van bedrijven in Ghana (vanaf 2005 tot 2015) en Ivoorkust (vanaf 2010 tot 2015) in ruil voor het verkrijgen van vrachten voor containerschepen. Na 2013 zouden die steekpenningen zijn afgedekt met valse facturen in de kostenadministratie, onder andere bij lokale agenten in Ghana en Ivoorkust. De betalingen werden lokaal gedaan en kwamen voor rekening van het beursgenoteerde moederbedrijf van MOL Europe, Mitsui O.S.K. Lindes Ltd., gevestigd in Japan. Het ging daarbij om bedragen van respectievelijk €168.381 en €112.812 in de periode 2005-2015. MOL Europe was namens MOL tot augustus 2015 verantwoordelijk voor de handel met containerschepen tussen Europa en West-Afrika.
Omkoping hervat na daling omzet
Uit het feitenrelaas van het OM blijkt dat de betalingen van steekpenningen na een waarschuwing van de externe accountant van MOL Europe zijn stopgezet, maar vervolgens weer hervat toen de omzet daalde. De betaling van steekpenningen werd na 2013 verhuld door middel van valse facturen.
De fiscale opsporingsdienst Fiod startte onder leiding van het Functioneel Parket begin 2016 een onderzoek naar aanleiding van een melding van de Belastingdienst. MOL Europe werkte mee aan dit onderzoek en stelde de gegevens uit een intern onderzoek ter beschikking aan het OM.
Uit het onderzoek blijkt dat tussen 2005 en 2015 een totaalbedrag van €168.381 is betaald aan werknemers van klanten in Ghana, zonder dat de werkgevers van de werknemers dat wisten. Hetzelfde geldt voor Ivoorkust, waar tussen 2010 en 2015 een totaalbedrag van €112.812 is betaald. De werknemers van de klanten ontvingen de betalingen in ruil voor vrachten voor schepen die vertrokken vanuit West-Afrika. De betalingen aan de werknemers liepen via lokale dochtermaatschappijen. De betalingen werden lokaal gedaan en kwamen voor rekening van het moederbedrijf, maar MOL Europe keurde de betalingen goed.
Containerbedrijf stopt handel tussen West-Afrika en Europa
Volgens ramingen van het OM verdiende MOL Europe indirect €32.169 euro aan de praktijken, die in Nederland strafbaar zijn als corruptie. Dat geld is via dividenden naar Nederland gekomen en is slechts een deel van de winst. Het OM heeft geen rechtsmacht over winst die in andere landen gemaakt is. Het bedrag is het containerbedrijf ontnomen, ‘omdat misdaad niet mag lonen’. MOL Europe heeft zijn containerhandel tussen West-Afrika en Europa in augustus 2015 beëindigd.
Het OM heeft ervan afgezien om natuurlijke personen te vervolgen, omdat niet is gebleken dat individuele werknemers of managers zelf voordeel hebben genoten. Van de personen die mogelijk betrokken waren bij de corruptiepraktijken in de twee Afrikaanse landen heeft niemand de Nederlandse nationaliteit en/of is nog werkzaam voor MOL Europe of in Nederland.