Amsterdam, 28 maart 2018 – Eerder deze maand kwam het nieuws naar buiten dat Google van plan is om alle advertenties voor cryptovaluta te verbannen. Advertenties waar mensen worden aangemoedigd om hun spaargeld in te zetten om cryptovaluta te kopen, komen er bij Google niet meer in. Facebook zette afgelopen januari al dezelfde stap. Dat Facebook en Google dit besluit hebben genomen zegt veel over de manier waarop misbruik wordt gemaakt van de investeringen in cryptomunten met behulp van advertenties.
Misleidende advertenties
Het probleem van Google met de advertenties voor cryptovaluta is duidelijk. Google faciliteert twijfelachtige investeringen en de klanten en bezoekers van Google zijn daar de dupe van. Facebook heeft zulke content reeds verbannen met de mededeling dat de meeste cryptovaluta adverteerders niet ‘opereerde in goed vertrouwen’ en ‘regelmatig geassocieerd werden met misleidende of bedrieglijke promotie praktijken’. Hierbij kan gedacht worden aan quotes als:
Klik hier om meer te leren over onze ‘no-risk cryptocurrency’ die directe betalingen mogelijk maken aan iedereen ter wereld.
En
Gebruik het geld van je pensioen om Bitcoins te kopen!
Dit soort quotes zijn zorgwekkend omdat er bij het grote publiek een gebrek aan kennis en begrip is over deze cryptomunten. Met name de risico’s die gepaard gaan met zo’n investering zijn niet volledig bekend. Het is duidelijk dat een deel van de cryptovaluta-adverteerders, investeerders opzettelijk misleiden tot het investeren in dubieuze cryptovaluta.
Prodeum
Afgelopen maand kwam een tot dan toe nog onbekende cryptovaluta genaamd Prodeum met een advertentie om te investeren in een software die speciaal ontwikkeld is om fruit ‘te labelen’. De website van Prodeum verdween vrij snel daarna samen met een kleine hoeveelheid geld van investeerders. Wat achterbleef was een lege webpagina. Het feit dat deze zogenaamde cryptovaluta genoeg interesse genereerde dat mensen bereid waren om hun geld te investeren in een niet bestaand project is zorgwekkend. Volgens Martin Kenney toont dit aan dat mensen vaak geen idee hebben wie en wat er precies achter een cryptovaluta project zit. Martin Kenney is managing partner van Martin Kenney & Co. De focus van zijn werkzaamheden ligt bij multi-jurisdictional fraude en grote corruptiezaken.
Bitconnect
Een ander voorbeeld van frauduleuze praktijken met advertenties voor cryptovaluta is Bitconnect, aldus Kenney. De waarde van Bitconnect werd geschat op 3 miljard dollar. De personen achter deze cryptovaluta beloofde investeerders een teruggave van 40 procent per maand. Bitconnect gebruikte in hun advertenties een piramidespel gebaseerd op digitale valuta. Ondanks kritiek van cryptokenners en waarschuwingen van de Britse Kamer van Koophandel, blijft Bitconnect groeien. Uiteindelijk slaan twee Amerikaanse toezichthouders in januari alarm. Zij stellen dat Bitconnect zich schuldig heeft gemaakt aan piramidefraude. Met piramidefraude wordt de schijn gewekt dat er sprake is van een lucratieve belegging. De deelnemers moeten een bedrag inleggen waarop hoge rendementen worden voorgespiegeld. De bestaande deelnemers moeten vervolgens zelf nieuwe investeerders binnenhalen. Er is echter geen sprake van een echte belegging. De rendementen worden namelijk betaald uit de inleg van nieuwe investeerders. Als er te weinig nieuwe deelnemers zijn, stort de piramideconstructie in en zijn de meeste deelnemers hun geld kwijt. Zo ook de investeerders in Bitconnect.
Het lastige aan de cryptovaluta is dat niemand nauwkeurig kan voorspellen wat er in de toekomst gebeurt met deze geldsystemen. De grote fluctuaties in de waarde van bijvoorbeeld Bitcoin tonen aan dat investeerders aangetrokken worden door de mogelijkheid om grote winst te maken met Bitcoin. Het probleem is dat de waarde bijzonder snel kan dalen, wat grote verliezen veroorzaakt. Desondanks blijven mensen dit gevaar van grote verliezen negeren in de hoop op grote winst.
Cryptovaluta en de tulpenmanie
Volgens Kenney is één ding zeker; anti-fraude advocaten en onderzoekers zullen proberen om meer inzicht te krijgen in de soms ingewikkelde cryptovaluta schema’s waar slachtoffers in verzeild kunnen raken. Dit is bovendien belangrijk voor een beter begrip van deze systemen.
Hij eindigt zijn betoog met de uitspraak dat de praktijken rondom de cryptovaluta doen denken aan de Nederlandse tulpenmanie in de vroege 17e eeuw. In deze periode was er zo’n grote vraag naar tulpen dat een tulpenbol in sommige gevallen verhandeld werd voor ruim 10 keer het jaarlijkse inkomen van een ervaren ambachtsman.
Tijdelijk fenomeen?
Kenney stelt dat de cryptovaluta een tijdelijk fenomeen is. De tijd zal uitwijzen hoelang dit fenomeen zal blijven bestaan. Er zijn naast Facebook en Google in ieder geval steeds meer bedrijven die de misleidende advertenties omtrent cryptovaluta weren van hun webpagina. Zo bracht ook Twitter gisteren naar buiten dat het stopt met advertenties voor cryptovaluta.