Amsterdam, 9 augustus 2019 – ABN Amro is door de Nederlandsche Bank (DNB) op de vingers getikt omdat de integriteitscontrole van vijf miljoen particuliere klanten tekortschiet. Naar aanleiding van deze berisping heeft ABN Amro 114 miljoen euro geïnvesteerd in de afdeling die onderzoek doet naar verdachte transacties en klanten bij de retailtak, de zogenaamde customer due diligence-afdeling.
Eerder dit jaar maakte ABN Amro al onverwacht bekend 85 miljoen euro extra te hebben geïnvesteerd in verbeterde integriteitscontrole van mkb-klanten en dochteronderneming ICS. De bank deed het voorkomen als een eigen initiatief. Toen meende bestuursvoorzitter Van Dijkhuizen nog dat de retailtak zijn zaken op orde had.
Het nieuws past in een trend van strengere handhaving van de DNB en het OM op tekortschietende witwascontrole. ING trof in september 2018 een recordschikking van 775 miljoen euro met het OM om vervolging voor falend witwasbeleid te vermijden. Rabobank kreeg toen een boete van 1 miljoen euro van de DNB omdat het klantendossiers tot en met 2016 niet op orde had. Triodos kreeg in maart een ‘aanwijzing’, een laatste waarschuwing, van DNB, om de tekortkomingen in het tegengaan van mogelijk witwassen of het financieren van terrorisme door zijn klanten. Ook de Volksbank heeft al eerder een aanwijzing gekregen en een boete moeten betalen aan DNB voor het niet melden van verdachte transacties.