criminelen

De integriteitsrisico’s van thuiswerken

Bart VolleberghAlgemeen, Corruptie, Fraude, Integriteit, Private sector

Amsterdam, 4 mei 2021 – Welke integriteitsrisico’s ontstaan bij thuiswerken tijdens de coronapandemie? En hoe voorkom je deze? Deze vragen stonden centraal tijdens een bijeenkomst voor de leden van het Business Integrity Forum (BIF) van Transparency International Nederland (TI-NL) op donderdag 22 april.

De wereld worstelt met de nieuwe realiteit van de COVID-19-pandemie. Mensen passen hun dagelijkse bewegingen en handelingen aan, en bedrijven treffen maatregelen om de gezondheids- en veiligheidsrisico’s van hun activiteiten te beperken. Bij de bijeenkomst voor BIF-leden van donderdag 22 april stonden deze aanpassingen centraal. Zo kwam aan bod welke compliance-overwegingen en best practices bij thuiswerken voor bedrijven van belang zijn. Ook werd ingegaan op privacy, beveiligingsrisico’s en integriteitsrisico’s waaronder een procurement scam.

Minder contact

De gevaren van thuiswerken zijn groter dan aanvankelijk gedacht. Werknemers kunnen bijvoorbeeld minder gemakkelijk contact opnemen met collega’s om te overleggen over verdachte telefoontjes of emails. Oplichters maken hier dankbaar gebruik van. Een van de sprekers waarschuwde voor klanten die zeer dwingend overkomen en die vaak de lokale taal niet spreken. Tegelijkertijd  kunnen de websites van oplichters er legitiem uitzien, en gebruiken zij telefoonnummers waar niets mis mee lijkt, maar doorgeschakeld zijn. Ook de namen die criminelen gebruiken, zijn in veel gevallen niet verdacht. Zij proberen zich soms zelfs als bestaande gerenommeerde bedrijven voor te doen.

Om problemen met criminelen te voorkomen, kunnen bedrijven verschillende maatregelen treffen. Een van de sprekers deed gedetailleerd verslag van voorzorgsmaatregelen die het bedrijf had getroffen om de overgang naar online werken soepel te laten verlopen. Zo waarschuwde het bedrijf zijn werknemers tegen het gebruik van openbare wifi. Ook werd werknemers geadviseerd om zich elke dag volledig af te melden van hun werkaccount. Een andere spreker merkte op dat het belangrijk is thuis een goede werkruimte te creëren, bijvoorbeeld door kantoorcomputers mee naar huis te nemen. Ook is het volgens deze spreker van groot belang om werknemers te ondersteunen bij het in contact blijven met collega’s, ook al is dat niet face-to-face.

Ook BIF-lid worden?

Om uw bedrijf en en uw werknemers te beschermen tegen criminele activiteiten, is het van belang op de hoogte te blijven van de recente trends op het gebied van scamming,  fraude en corruptie. Als BIF-lid kunt u deelnemen aan alle BIF-bijeenkomsten die TI-NL organiseert. Op deze manier vergroot u uw kennis, én netwerk. Bij deze bijeenkomsten is meestal ook een aantal plaatsen beschikbaar voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in het BIF-lidmaatschap. Heeft uw bedrijf interesse in het BIF-lidmaatschap, neem dan contact op met Lousewies van der Laan, directeur van TI-NL via communicatie@transparency.nl.

Huidige BIF-leden van TI-NL zijn onder meer Siemens, Rabobank, Heineken, Randstad en People InTouch. Een volledige lijst van leden is hier te vinden. Bij voorgaande bijeenkomsten kwamen onder andere de corruptierisico’s bij fusies en overnames, de effectiviteit van klokkenluidersregelingen en third-party risk management aan bod.